Thursday, December 2, 2010

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Italiani: neoprimitivi rozzi e cibernetici?

E 's a bit like if we used the Space Shuttle for a trip from Rome to Milan . Or as if we put a Ferrari in the hands of a novice. In short, a huge technological potential is underused. This is the impression one gets by scrolling through the items most sought 10 of 2010 on search engines (in Italian) Google and Yahoo. Although it is true that the Internet is the most unique provider of news and knowledge of history, the use of mass that is made in Italy this year is the mirror of a country blissfully frivolous, basically ignorant, superstitious, and that greatly cultivates his vices with everyday perseverance.
A country more and more fiercely crumpled in on itself, as among the top ten most searched words do not see a covering major international events, political, sociale o culturale del 2010. Non compaiono, tanto per dire, il terremoto di Haiti, la marea nera nel Golfo del Messico, le elezioni di mid term o la riforma sanitaria degli Usa, il ritiro delle truppe dall’Iraq, le elezioni in Afghanistan, le proteste per il voto in Iran e neppure un avvenimento sportivo universalmente noto come i mondiali di calcio in Sud Africa. Di internazionale non c’è un bel nulla tra gli argomenti cercati, a meno che non si debba considerare come tale la ricerca “ Rodriguez” (6° posto nella classifica di Yahoo), a conferma del potere perverso non tanto della bellezza quanto del pettegolezzo.
Ma mettiamo pure che l’assenza dei grandi eventi internazionali is due to the volatility of the news, their relentless succession which prevents sedimentation. So, we imagine, will be better with those tools provided by the network to increase their own culture and information, from Wikipedia to major news sites, from interactive pages of the big museums to those of large libraries, etc. ... But here we must note sadly a failure because the top ten not only shows the Wikileaks site or Google Earth, but not, it really is sensational, the utopia created by Jimmy Wales. No, as a means of understanding the Italians have chosen to use mainly the "forecast" or the "weather" (Both located at the No. 8 spot on the two motors) and were assist in their life choices made by the "tarot" (10 ° yahoo) and by the 'horoscope' (3 rd yahoo). In fairness we must say that at least a generic "maps" (9 th place yahoo) will appear, making the most benevolent interpreters imagine a renewed interest in Italy for the region, that's insane Critics counter, however, assuming a simple search for driving directions. Among the tools of knowledge belong also to type the word "google" but one wonders how many millions of genes there are in Italy looking that the word "google" their own on google (and I have to be many, since is in 7th place). Tool sharing of information could also be "streaming" (9 ° on google) which necessarily involve the overflowing "youtube" which is a close second in the annual ranking of google. And while "streaming" the association is immediately on the sly attempts to view movies or sporting events, "free" to-understand " youtube" some hope the grants, since (although rarely) some video of the scale information ranking of the most popular (and although often a recycling della televisione).
Per quanto riguarda le cose di casa- visto che i dati sono relativi all’Italia – non c’è modo di trovare in vetta neppure un evento di un qualche interesse. Non si cercano “ 150 unità”, non “Pompei”, non “crisi economica”, non “Fiat” o “Pomigliano”, non “lavoro”, non “l’Aquila”, non “euro”, non “rifiuti”, non “Napoli”. E neppure “Italia ”.   Latitano anche i leader politici, da “Grillo” – il re della rete- a “Di Pietro”, da “Bersani” a “Casini” e neppure “Fini” e “Vendola”, che la rete stanno imparando a sfruttarla. E, sacrilegio dei sacrilegi, nemmeno Berlusconi” compare tra i primi dieci ricercati. E allora, quali sono gli argomenti italici su cui più si interrogano e si struggono i connazionali internauti? Cosa va oltre la politica, la cronaca e le problematiche quotidiane? Il nostro senso civico e la nostra curiosità intellettuale ci porta ad informarci appassionatamente di “Calciomercato” (7° su yahoo), che non è neppure uno sport ma un mero chiacchiericcio sul calcio. E in un crescendo di impeto culturale in quinta posizione (su yahoo) si colloca il “grande fratello”, finto spaccato televisivo di sociologia e antropologia italica, i cui concorrenti parlano lievemente o incazzosamente del nulla per mesi interi. Ma l’apoteosi dell’interesse, la questione delle questioni italiche per il 2010 è qualcosa di ancora più sconvolgente: gli italiani infatti si interrogano all’unisono sul significato del “superenalotto”, che si colloca in quarta posizione su yahoo e che conferma la sete di sapere che tutti ci anima. O la nostra irriducibile speranza nello stellone, che rovina le nostre vite.
Ma si sa, storicamente gli italiani sono un popolo che ama la bella vita e questo è il presupposto to imagine that a prominent place in the research have the "travel" and "Holiday" or "monuments" and "art" or, at worst, "wine" and "kitchen". But the Italians have the Internet if looking for the word "games" occupying the sixth position on google and yahoo on the second: which provides the framework for how widespread the playful childishness in this country.
A look at the standings, but not everything is lost, because it excels in both engines of the irrepressible brand faccialibro. “Facebook” è il most wanted italiano , a cui si associa il più dettagliato “facebook login” al quinto posto su google. E, vivaddio, si tratta di una notizia confortante, perché dimostra che la socialità e la condivisione sono ancora fatti importanti, in questo strambo paese. E a confermarlo è anche la presenza (10° posto su google) di "libero mail", unico sito di posta elettronica nelle prime posizioni. Confortante, certo, questa voglia di comunicare, ma anche un poco deprimente, se messa in relazione con gli altri primi 20 risultati: di cosa infatti parleranno questi milioni di utenti di faccialibro, vista la qualità (molto bassa) dei loro interessi internautici?
Restano ancora su google due posti vuoti, al terzo e quarto posto: ricerche enigmatiche che spingono ad interrogarsi. La medaglia di legno è occupata da “you”. “You” cosa, vi chiederete. “You” e basta, che milioni di italiani cercano disperatamente. E qui è facile dire che la ricerca era da associare a “you tube” e probabilmente è così, visti i risultati che si ottengono digitando su google.
Ma a noi piace, talvolta, pensare diversamente. E vogliamo credere che quel “you” sia contemporaneamente la ricerca dell’altro (di un "tu" che sempre si attende) ma anche   finding themselves (that "you" that's me) and which is also seeking an international dimension of living and being in the world, that necessarily passes through the English language.
And that "free" on the lowest rung of the podium we would interpret it imaginatively. Because it is highly likely that the researchers refer to the famous Italian general site, but we would like to dare the impossible.
We want to daydream that Italians seek the adjective "free " to find out how many variations and in many ways and in how many ways you can attain freedom. And they discover each day and with renewed surprise that the best way to be and become "free" is one drawn by curiosity and knowledge.

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